Blok 2

Voorbereidende opdrachten
Voorbereidende opdrachten

Lesweek 1 PL 

Mijn gesprek voor Persoonlijk Leiderschap (PL) met mijn coach Wout Brink is zeer goed verlopen, mijn cijfer voor de website en het gesprek is een 6,6. Hier ben ik zeer tevreden mee, mijn doel is het volgende cijfer voor PL te verhogen. Het aantal kritiek dat ik heb gekregen op mijn website is minimaal, heel minimaal zelfs. Het enigste kritiekpuntje dat ik gekregen heb op mijn website is: de student (ik) moet iets specifieker zijn in welk materiaal geraadpleegd is voor de ondernomen acties. Dit was het enigste puntje wat ik nog echt even moest verbeteren in mijn site, dit ga ik zeker meenemen voor volgend blok zodat mijn cijfer hoger wordt dan voorheen.

Voor extra feedback op mijn site heb ik twee Avans Breda studenten gevraagd feedback te geven op mijn website. De twee studenten waar ik feedback aan heb gevraagd zijn: Fausto Vismans en Xander Snijtsheuvel. Dit zijn ook twee jongens uit andere klassen, dan krijg je toch vanuit een ander opzicht feedback. Want elke klas zal wel een andere opmaak of andere website hebben gemaakt, dit zorgt voor variatie.

Feedback Fausto Vismans

Hoe Luc zijn site heeft ontworpen is heel vet, hij begint met een aantal foto's wie hij is en waar zijn interesses liggen. Zo krijg je meteen een beeld waarover je iets zal lezen op zijn persoonlijke showcase. Luc heeft ook aan alle criteria voldaan, dat is het belangrijkste want dat is namelijk de basis. Zijn kernkwadranten vind ik goed uitgewerkt en in kaart gebracht, aan de kernkwadranten ken ik Luc ook echt terug in het leven buiten school om. Misschien kan Luc zijn leerdoel omgaan met druk verbeteren, dit leerdoel is het enigste wat ik niet goed vind aan Luc zijn persoonlijke showcase. Verder vind ik alles wat Luc in zijn site verwerkt heeft mooi en duidelijk uitgelegd.

Feedback Xander Snijtsheuvel

Ik heb de feedback van Fausto ook even doorgelezen en begin gelijk waar Fausto mee eindigt, over het leerdoel omgaan met druk. Hier ben ik het mee eens wat Fausto zegt. Ik vind namelijk ook dat Luc dat leerdoel moet aanpassen aangezien je dan 3 variërende leerdoelen hebt die je echt helpen ergens te komen. Het zijn wel allemaal leerdoelen waar je veel aan hebt in het dagelijks leven als afgestudeerde Commerciële Economie student. Verder vind ik misschien dat Luc de tekst in zijn site moet inkorten, want dit zijn echt lappen tekst. Verder over de kernkwadranten gesproken vind ik dat het hele goede kernkwadranten zijn, want precies hoe Luc ze publiceert herken ik Luc ook echt.

Feedback vader Thijs Maas (werknemer Audax)

Vanuit mijn opzicht heeft Luc een zeer nette website gecreëerd, ik zie dat hij er echt tijd in heeft gestoken. Luc kan misschien zijn werkbalk bovenin veranderen zodat het duidelijker wordt. Ook vind ik het goed dat Luc veel foto's van zichzelf in zijn site heeft toegevoegd. Luc heeft zijn kernkwadranten zijn zeer goed uitgewerkt. De kernkwadranten die zijn beschreven, beschrijven hem op de juiste manier zover ik Luc ken. Ook zijn leerdoelen zijn toepasselijk bij hem. Hele mooie site, kan goede Nederlandse teksten schrijven en alles goed en uitgebreid genoteerd.

Lesweek 2 PL

Voor de tweede lesweek van PL moest je als voorbereiding opzoeken op welke manier je de juiste feedback op iemand/iets geeft. Wat ik heb gedaan is intypen op internet hoe geef je feedback, hier kreeg ik veel bruikbare informatie op.

Dit was mijn eerste zoekresultaat. Hier hebben ze mij uitgelegd in zeven stappen hoe ik de juiste feedback aan iemand moet geven. Op de site werd ook nog elke stap uitgebreid uitgelegd met een stuk tekst.

Feedback geven (carrieretijger.nl)

Als tweede zoekresultaat kwam ik uit op een website die 10 gouden regels had geformuleerd hoe je de beste feedback kan geven. Hier stonden 10 regels onder elkaar verwoord waarbij elke regel werd uitgelegd met een stukje tekst eronder. Volgens deze 10 regels kun je de beste feedback op iemand geven.

10 gouden regels van feedback geven | Ondernemen Met Personeel

En de laatste website die mij hierin kon helpen om deze vaardigheid te verbeteren was ag5.com. Hier gaven ze mij leer over nog beter feedback te geven met 15 tips en voorbeelden. Aan deze heb ik veel gehad, want hier werden ook valkuilen van feedback geven geformuleerd dus dingen die je niet in je feedback moet vermelden.

Kortom, deze drie bronnen hebben mij geholpen om veel meer te weten te komen over de juiste feedback te geven. Iedere site overlapte elkaar wel een beetje, want alle drie de sites gaven aan hoe je het best feedback moest geven. Maar in elke site stond weer andere informatie waar ik weer iets aan had, zoals de laatste site die in hun site valkuilen voor feedback geven naar boven haalden. Dit zijn een aantal puntjes die ik niet moet doen in mijn gegeven feedback, wanneer ik dat 1x gelezen hebt zal ik dat ook nooit meer doen terwijl ik dat voorheen wel deed. Voor mij liggen de aandachtpunten dat ik niet te lief moet zijn in een feedback ik moet gewoon zeggen waar het op staat, van feedback kun je alleen maar leren dus moet ik er alles gewoon inzetten waaraan ik twijfel. Ook moet ik wel vertellen wat er ook echt goed is want alleen bekritiseerd worden is ook niet leuk.

Feedback op mede student Xander Snijtsheuvel https://xander-snijtsheuvel4.webnode.nl/

Xander heeft een mooie website waarin alles verwerkt is wat er daadwerkelijk ook echt in moest staan. Xander verteld alles wat in zijn site staat goed in het Nederlands, hij gebruikt de juiste werkwoordspelling etc. dit zorgt ervoor dat het lezen makkelijker wordt gemaakt voor de lezer. Wat Xander in mijn opzicht beter had kunnen doen is, zijn tekst uitgebreider verwoorden in zijn website. De leerdoelen worden een beetje beknopt verwoord en de bijbehorende acties ook.

Hierboven heb ik feedback gegeven op een student die in hetzelfde leerjaar als mij zit, maar in een andere klas zit zo creëer je meer variatie in het eindresultaat van PL.

10 Steekwoorden die mij omschrijven Luc Spierings

Wanneer ik mezelf moet omschrijven in 10 steekwoorden, moet ik er uiteraard voor zorgen dat ik de juiste steekwoorden gebruik die mij het beste omschrijven. Ik heb aan mensen om mij heen gevraagd hoe ze mij omschrijven in 5 woorden, er kwamen vaak dezelfde resultaten uit. De gegeven antwoorden heb ik met elkaar vergelijkt en heb er de beste 10 uitgehaald, waarvan ik zelf dacht dat die mij het best zouden omschrijven. De 10 steekwoorden dit mij het best omschrijven zijn: denker, sociaal, doorzetter, zelfverzekerd, standvastig, sportief, samenwerkend, leergierig, eerlijk en als laatste een sterk persoon.

Aan iedereen waaraan ik heb gevragen hoe ze mij zouden omschrijven in 5 woorden kwam doorzetter, sociaal en sterk persoon naar voren. Diegene die deze antwoorden hebben gegeven kennen mij ook langer en weten wat ik in het verleden allemaal heb meegemaakt, sommige zeggen ook wat jij allemaal voor je kiezen hebt gekregen zou ik niet eens kunnen verwerken. Vandaar passen die 3 steekwoorden goed bij mij, ze vinden mij een sterk persoon en een doorzetter doordat zij weten hoe ik in elkaar zit. Sociaal kwam ook naar voren omdat ik heel sociaal ben naar andere toe, ik ben niet bang om met iemand te praten ofzo dus eigenlijk het tegenovergestelde van mensenschuw. Ik ben ook een denker aangezien ik over alles wat ik doe eerst goed nadenk, dit kan een pluspunt zijn maar het kan soms ook als een minpuntje gezien worden. Ik denk niet veel na omdat ik bijvoorbeeld onzeker ben, alles behalve dat. Ik denk na omdat alles wat ik doe wil ik meteen goed doen, wanneer je ergens 1x goed over nadenkt krijg je er daarna geen spijt van. Wanneer je bijvoorbeeld ergens aan begint zonder na te denken loop je vaak in de knoop of is datgene toch niet het juiste. Zoals ik het net over onzekerheid heb gehad, heb ik mezelf wel omschreven met het tegenovergestelde: zelfverzekerd. Ik ben zelfverzekerd omdat ik in alles wat ik doe en laat er meteen voor 100% achter sta, wanneer iemand mij denkt af te kraken of iets ben ik niet gelijk een persoon die denkt als hij dat zegt zal hij wel gelijk hebben en klopt er niks van wat ik heb gedaan. Zo ben ik zeker niet, ik durf ook altijd mijn mening te geven en kan wel tegen kritiek maar wanneer iemand kritiek geeft betekent het niet meteen dat het ook juiste kritiek is. Standvastig hoort ook deels bij zelfverzekerd, wat ik net heb uitgelegd is dat ik niet door iemand zijn/haar kritiek gelijk mijn standpunten aan ga passen hierdoor ben ik zeer standvastig. Ook ben ik zeer sportief, ik sport namelijk 6/7 keer per week. Ik hou ervan om bezig te zijn, dit zorgt ervoor dat je even je hoofd leeg kan maken en je concentratie weer op te laden na een lange dag school. Ik ben ook zeker een persoon die graag samenwerkt, maar dan wel met mensen waar ik het goed mee kan vinden. Samenwerken vind ik bij mij passen omdat dit ook echt iets is wat ik leuk vind, soms een lolletje maken of het weekend bijkletsen met iemand vind ik altijd wel leuk om te doen wanneer ik met iemand samenwerk. Ook leergierig is een steekwoord die zeker aansluit bij mij, wanneer mij iets echt interesseert vind ik het heel leuk om ernaar te luisteren. Wanneer iets mij enorm interesseert zal ik hiervoor ook harder mij best doen om dit vak zo goed mogelijk onder de knie te krijgen. Ik hou ervan om graag nieuwe dingen te leren waar ik nog niet zo bekend mee ben, hierdoor vind ik leergierig een goed passend steekwoord bij mij. Het laatste steekwoord die goed bij mij past is eerlijk, eerlijkheid is voor mij een van de belangrijkste dingen in het leven. Zoals ik in mijn kernkwadranten terug heb laten komen dat ik het hekel wanneer iemand achterdochtig is, vandaar vind ik eerlijkheid het juiste steekwoord die mij omschrijft.

VRAAK criteria op 2 bewijsstukken

Mijn eerste bewijsstuk waar ik de VRAAK criteria op ga toepassen is een screenshot van een door mij beluisterde podcast op Spotify. Dit bewijsstuk heeft Variatie want ik heb niet alleen maar dit soort bewijsstukken ingeleverd, zelf denk ik ook dat niet veel een podcast luisteren dus voldoet dit aan variatie. Relevantie is hier ook sprake van aangezien dit heel goed bij mijn onderwerp stress verminderen past. Authenticiteit is hier ook sprake van aangezien je rechtsboven mijn naam ziet staan. Ook actualiteit is hier in orde zoals er te zien is, dat de laatste aflevering gepubliceerd is op 5 december 2020. Dit bewijsstuk voldoet ook aan kwantiteit aangezien Spotify alleen maar podcasts publiceert die ook echt de waarheid spreken.

Mijn tweede bewijsstuk is een foto geworden van een bekeken serie. Dit bewijsstuk voldoet ook aan de VRAAK criteria. Variatie is hier zeker van sprake aangezien er om aan informatie te komen niet vaak series worden bekeken, dit heb ik wel gedaan. Relevantie komt hier ook aan bod aangezien deze serie goed past bij het leerdoel verdiepen in beleggen. Van authenticiteit is ook sprake aangezien je rechtsboven mijn avatar ziet, de naam staat er niet onder dus heb ik een extra bewijsstuk toegevoegd die dit bevestigt. Van actualiteit is er ook sprake want de serie komt uit eind 2019, maar de serie was in augustus 2020 pas afgelopen dus is het actueel. Hier in dit bewijsstuk wordt alleen maar kwantiteit geleverd dus kan er gezegd worden dat het VRAAK criteria hier aanwezig is.

Leerdoelen & acties
Leerdoelen & acties

Inleiding

In blok twee heb ik goed nagedacht over welke leerdoelen er bij mij van toepassing waren. Natuurlijk kan ik niet alles perfect doen, vandaar is er altijd een verbeterpuntje. Hiervoor heb ik aan mijn moeder gevraagd wat zij mij aanraadt om te verbeteren. Uiteindelijk kwam er uit een gesprek uit dat ik mijn stress moet verminderen en mij meer moet gaan verdiepen in beleggen. Dit zijn ook echt twee leerdoelen waarbij ik denk dat die mij dit blok en echt gaan helpen. 

Leerdoel 1 van blok 2: stress verminderen

Aangezien ik aardig wat last heb van stress, leek het mij een leerdoel waar ik in blok twee aan moest werken om het te verminderen. Om stress te verminderen zijn er veel mogelijkheden die je daarbij kunnen helpen. Ik vind het vooral fijn om bijvoorbeeld naar dingen te luisteren die mij rustig maken en mij advies geven wat ik het beste met de stress kan doen. Vandaar heb ik twee podcasts geluisterd op Spotify, een podcast heb ik helemaal afgeluisterd en van de andere podcast heb ik sommige afleveringen geluisterd die echt bij mij paste. Hieronder ga ik het bewijs delen van de geluisterde podcasts. Op het balkje 'voortgang' is in het blauw te zien dat de podcast volledig is afgeluisterd. Ook kunt u boven in beeld onder het kopje informatie zien waar deze podcast voor bedoeld is. Er staat namelijk in dat deze podcast je leert met stress om te gaan en af te nemen. Aan deze podcast heb ik echt veel gehad ze zeiden mij dingen waar ik van te voren nog nooit van heb gehoord, dat je bijvoorbeeld je ademhaling moet aanpassen dat kan veel stress verminderen. Zo geven ze nog veel meer informatie en tips bij het hebben van stress. Zoals er rechtsboven te zien is dat dit mijn Spotify account is, kan ik bewijzen dat ik hier daadwerkelijk naar geluisterd heb. Deze podcast had 13 afleveringen, alle 13 de afleveringen hebben mij echt geholpen met advies te geven over omgaan met stress. Wanneer je leert omgaan met stress, zal je stress automatisch verminderd worden zo heeft mij dit echt geholpen.

De tweede podcast die ik geluisterd heb sprak mij gelijk aan door de titel: 'Leven Zonder Stress' deze titel was namelijk mijn doel. Zelf vind ik het echt fijn om naar iets te luisteren dat mij kalmeert en goede adviezen geeft voor stress te verminderen. Bij deze podcast heb ik niet alle afleveringen geluisterd, maar alleen de afleveringen die mij door de titel echt aanspraken. Deze afleveringen hebben ervoor gezorgd hoe ik bijvoorbeeld spanningen etc. mijn lichaam uit kan helpen. Ook hoe ik over dingen na moet denken en hoe ik in sommige situaties moet handelen. Zelf wist ik niet eens dat er zulke podcasts waren, nu ik dit gevonden heb ga ik in mijn vrije tijd hier meer naar luisteren aangezien hier veel educatieve afleveringen voor mij tussen zitten.

Als derde en laatste actie voor het verminderen/afnemen van stress ben ik op internet op zoek gegaan naar artikelen die mij verder konden helpen met dit leerdoel. Op websites werden er bijvoorbeeld andere tips geven dan in diepgaande gesprekken. Op internet stond meer de basis voor het verminderen van stress, hier heb ik natuurlijk ook veel aan gehad want dit is de basis en die heb je nodig voor het uiteindelijke resultaat. Hiernaast ziet u een site die ik gebruikt heb voor stress te verminderen door middel van praktische tips. Deze tips waren de basis van het verminderen van stress, eerst moet je namelijk de basis hebben om stress te verminderen. Wanneer je stress verminderd is kun je ervoor gaan zorgen dat je stress gaat afnemen. Dus de artikelen die ik op het internet tegen ben gekomen waren een goede basis voor de podcasts. Deze laatste actie van stress verminderen is dus een inleesactie, die per leerdoel 1 verplicht is.

Leerdoel 2 van blok 2: verdiepen in beleggen

Een langere tijd vind ik het leuk om Unibetjes te zetten. Dus dacht ik bij mezelf van uiteindelijk ben je met gokken altijd de verloren persoon. Ik dacht bij mezelf van, is het geen goed idee dat ik het geld wat ik in Unibet stop beter kan uitgeven aan beleggingen. Daar heb ik goed over nagedacht, maar uiteindelijk leek mij het een goed plan aangezien je dan je geld niet in 1 klap kwijt bent. Je gooit je geld als het ware niet in het putje. Hiervoor ben ik weer gaan kijken of er op Spotify een podcast te beluisteren was, ik vind dat namelijk een hele fijne manier van leren. Sinds dit blok ben ik namelijk achter de podcasts gekomen en die werken voor mij echt in mijn voordeel. Ik kwam een podcast tegen op Spotify genaamd Jong Beleggen, deze titel sprak mij meteen aan en ben gelijk begonnen met het luisteren van deze podcast. Ik heb niet de gehele podcast beluisterd maar een aantal afleveringen, het bewijs volgt.

Als tweede actie voor meer te weten te komen over beleggen heb ik een film en een seizoen van een serie gekeken. Beide gingen over beleggen, de film vertelde veel over hoe je met tegenslagen om moest gaan. De serie beeldde meer uit hoe de verschillende economieën in elkaar zitten. Ze hadden het bijvoorbeeld over de cryptowereld en over de economieën in verschillende landen. Er werd ook verteld over de grootste beurs van de wereld: New York Stock Exchange (NYSE), het is heel interessant om te leren hoe de beurzen van andere landen in elkaar zitten en de getallen die daar om je oren vliegen. Hieronder ziet u het bewijs van de bekeken film en serie. Aan de rood gekleurde balk is te zien dat de film en serie echt bekeken zijn.

De derde/laatste actie die ik heb ondernomen bij het leren van beleggen is artikelen lezen die mij hier meer over konden vertellen. Ik kwam veel artikelen tegen op het internet die mij goed op weg hielpen met beleggen. Ik ging kijken naar een artikel van een krant die de juiste informatie op haar site plaatste. Zo kwam ik uit bij RTL Nieuws, zij zijn zeer betrouwbaar dus heb ik hun artikel als eerste doorgelezen. Hier volgt een bewijs. Dit artikel heeft mij echt geholpen, ze hadden in dit artikel 7 tips op een rijtje gezet voor beginnende beleggers. Ik ben een beginnende belegger dus vond ik dit artikel goed bij mij passen, ik heb het zorgvuldig doorgelezen. Hier heb ik zeer veel aan gehad, de andere artikelen kwamen veel overeen met dit artikel. Er waren ook artikelen die mij echt nieuwe informatie gaven over beleggen. Dit leerdoel heeft mij heel goed op weg geholpen met beleggen, ik ben er heel blij mee dat ik dit leerdoel heb gekozen voor dit blok. Voor het eerst beleggen?

©2020 LUC SPIERINGS. Boxtelsebaan 120, 5061VG Oisterwijk
Mogelijk gemaakt door Webnode
Maak een gratis website. Deze website werd gemaakt met Webnode. Maak jouw eigen website vandaag nog gratis! Begin